De strategie

In een eerdere blog heb ik geschreven over het grote belang van het formuleren van een heldere visie. De visie vormt samen met de missie de basis voor de strategie en voor het nemen van belangrijke strategische besluiten. Hiermee geeft het zeker nu in deze gekke Covid-19 tijd de nodige houvast. Belangrijk hierbij is natuurlijk wel dat iedereen in de organisatie de visie en de strategie kent, uitdraagt en ernaar acteert. Te vaak blijkt de strategie een papieren verhaal dat in de bureaula verdwijnt. Zonde! 

De visie vormt het hart van de strategie. Wat een strategie zo mooi en tegelijkertijd zo belangrijk maakt, is dat een organisatie zich hiermee echt gaat onderscheiden en waarde gaat creëren. Het maakt een organisatie op haar manier uniek. Ik noem de strategie daarmee ook wel graag het karakter van de organisatie. Het wordt dan ook gevormd door zowel interne als externe factoren.

De strategie beschrijft de koers van de organisatie. Doel van deze koers is om alle doelstellingen die de organisatie heeft geformuleerd te bereiken om op deze manier de missie en de visie te verwezenlijken. Bij de strategie kijken we niet alleen naar de eigen organisatie, maar analyseren we ook grondig de externe factoren van buiten de organisatie. 

“Van alleen maar ideeën naar het gewenste resultaat”

Bij veel organisaties komt het voor dat er veel sterke plannen en ideeën worden geopperd tijdens meetings en in discussies, maar dat deze niet concreet worden gemaakt en op deze manier uit het vizier verdwijnen. We laten ons meeslepen in het werk van alledag en verliezen hierbij die broodnodige focus uit het oog. Een strategisch plan kan dit voorkomen. De strategie is namelijk het plan waarmee deze focus wel bereikt wordt. Het biedt een krachtig handvat om de sterke focus vast te leggen en hiermee voorkomt het dat er tijd wordt verspilt aan vaak lange en terugkerende “goede plannen en ideeën” discussies. De doelstellingen geformuleerd in het strategisch plan geven een duidelijke richting en bepalen de koers. Zo worden kansen optimaal benut en bedreigingen zoveel mogelijk geminimaliseerd. 

In de strategie worden essentiële keuzes gemaakt die cruciaal zijn voor het succes van de organisatie. Wat maakt de organisatie zo uniek? Welke resultaten wil de organisatie bereiken en op welke manier? Hoe wordt het succes gemeten? Heldere vragen die een helder antwoord verdienen. En last but not least, om echt succes te hebben is het noodzakelijk om helder te communiceren over deze koers, zodat er niemand verdwaald op de weg naar het succes. Communicatie is key.

Created with Synergy. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *